Oktatás - Nevelés

Az Egri Főegyházmegye felkérésére július közepétől Szabóné Drozda Orsolya megbízott intézményvezetőként látja el a Bolyai János Katolikus Általános Iskola vezetői feladatait. Vele beszélgettünk.

– Tulajdonképpen az igazgatóhelyettesi székből került a vezetői székbe. Mit jelent Önnek ez a kihívás? Mire gondolt először, amikor felkérték erre a pozícióra?

– Az első gondolat, ami megfogalmazódott bennem az volt, hogy ez nagy megtiszteltetés. Én ennek az iskolának voltam a tanulója, később pedagógusként dolgozhattam itt, majd helyettesként láttam el feladatokat. Az Egri Főegyházmegye felkérésére 2022. július 18-tól intézményvezetőként dolgozom egy megszokott csapatban, ismerős helyen, ismerős kollégák között. Úgy gondolom, hogy számomra ez egy nagy lehetőség.

– Milyen tervekkel érkezett a vezetői pozícióba? Melyek a rövidebb és hosszabb távú célkitűzések, amelyeket szeretne teljesíteni?

– Az első és legfontosabb célkitűzés természetesen a gyermekek oktatásához és neveléséhez kapcsolódik mind rövid, mind hosszútávon. Terveim között szerepel, hogy a korábban megkezdett munkát tovább folytatva olyan biztonságos oktató-nevelő környezetet tudjunk teremteni iskolánkban, mely hozzájárul a gyermekek képességeinek kibontakoztatásához. Kollégáimnak nyugodt munkakörnyezetet szeretnék teremteni. Az Egri Főegyházmegye, mint fenntartó minden támogatást megadott és a továbbiakban is erről biztosított.

Szeretném tovább építeni szülőkkel való jó kapcsolatot is. Terveim között szerepel olyan rendezvényeket újra életre hívni, melyek iskolánkban hagyománnyal rendelkeznek, ahol a pedagógusok, a gyermekek és a szülők közösen építhetik ennek az iskolának a közösségét és lelkületét.

(Szabóné Drozda Orsolya szakmai elkötelezettségével és lelkiismeretes munkavégzésével sokak számára példakép. Fotó: Nagy István/Szerencsi Hírek) 

– Milyen programokat kínál az intézmény? Miért jó döntés a Bolyai János Katolikus Általános Iskolát választani?

– Intézményünkben magas színvonalú az oktató-nevelő munka, amely kiegészül a katolikus nevelésből adódó lelkülettel. A hozzánk érkező gyerekek mindegyike egyéni figyelmet, törődést kap kollégáinktól és igyekszünk megkeresni a diákokban rejlő tehetségeket. A gyengébben teljesítő gyerekeket felzárkóztatjuk, segítjük és támogatjuk. Intézményünkben nagy hangsúlyt kap a tehetséggondozás, melyhez a Debreceni Egyetem kiválósága Dr. Balogh László professzor úr is hozzájárul szakmai munkájával. Keressük azokat a tehetség-ígéreteket, akiket már hetedik évfolyamtól be tudunk vonni az egyéni mentorálási programba.

A kicsik számára is sok lehetőséget kínál az iskolánk. A szülők már első osztálytól heti két órában választhatják az idegen nyelvet vagy a kosárpalánta programot gyermekük számára. Együttműködésünk töretlen a Sárospataki Alapfokú Művészetoktatási Iskolával: néptánc foglalkozásokon vehetnek részt a gyerekek, moderntánc és képzőművészeti foglalkozásokat kínálunk nekik.

– Mit jelent a gyerekeknek, hogy egy katolikus intézményben tanulhatnak?

– Ha csak a köznevelési törvényt nézzük, azt jelenti, hogy a katolikus fenntartású intézményben heti két hittan óra van. Ha viszont a lelkületet nézzük, akkor már sokkal többről van szó. Azt gondolom, hogy a katolikus nevelésből adódó többlet erős alapot tud adni a gyerekeknek az életben. Egy olyan kapaszkodót, ami lehet, hogy gyermekkorban még csak egy imádságban nyilvánul meg, viszont felnőttként megtalálják majd azt a támaszt a hétköznapok nehézségeiben, amihez fordulhatnak. Iskolánk védőszentje Kalkuttai Szent Teréz, akinek az élete maga volt a cselekvő szeretet.

Véleményem szerint a pedagógusaink mindannyian együtt dolgoznak Kalkuttai Szent Teréz gondolatvilágával. A cselekvő szeretet a mindennapokban folyamatosan megnyilvánul, de jelenti a nehéz helyzetbe került családok segítését és támogatását is. Együttműködünk a szerencsi egyházközösséggel, a Katolikus Karitásszal és kiemelt figyelmet fordítunk azokra a jótékonysági akciókra, melyekbe a gyerekeket is bevonhatjuk, ezáltal a személyiségüket formáljuk. Felhívjuk a figyelmüket a környezetünkben élő, nehezebb sorsú embertársainkra és a gyerekek így megtanulják azt, hogy milyen segíteni, szeretni és milyen egy olyan közösség tagja lenni, ahol figyelünk egymásra és támogatjuk a másikat.

– Milyen fejlesztések, munkálatok történtek a nyáron az intézményben? Mennyi tanulóval kezdték meg az oktatást?

– Természetesen a nyáron sem állt meg az élet az iskolában. Folyamatosan történtek a karbantartási munkák. A fenntartó Egri Főegyházmegye ebben a tanévben is több mint 14 millió forinttal támogatta az intézmény felújítását. Elmondhatom, hogy az új interaktív táblák beszerzésével – mely minden tantermünkben megtalálható – valódi 21. századi oktatási eszköz áll a kollégáim rendelkezésére. Az óráikat élménydúsabbá tudják tenni, a modern kor követelményeinek megfelelően. Megtörtént a tantermek tisztasági festése és laminált burkolatot kapott több termünk.

A tanévet két első osztállyal kezdjük, és az iskolánkba járó, közel 400 tanuló számára biztosítani tudjuk mindazt a környezeti, tárgyi és eszközbeli feltételt, ami az eredményes iskolakezdéshez és a sikeres tanuláshoz szükséges. Nagyon szerencsésnek mondhatom magam abból a szempontból is, hogy egy olyan tantestület élén állhatok, ahol a kollégák szakmailag magasan képzettek, munkájukban az elhivatottság mellett, a modern kor követelményeinek megfelelő pedagógiai, pszichológiai, fejlődéslélektani tudás egyaránt megvan ahhoz, hogy eredményesen tudják oktatni és nevelni a gyerekeket.

Szabóné Drozda Orsolya megbízott intézményvezető mellett Juhász Tibor Istvánné és Szabó Edina látja el az igazgatóhelyettesi feladatokat.

A weboldalunkon cookie-kat használunk, hogy a legjobb felhasználói élményt nyújthassuk.